Segmentacja odbiorców newslettera – najlepszy sposób na personalizację maili

segmentacja odbiorców newslettera

Czy wiesz co to jest segmentacja odbiorców newslettera? Jeśli prowadzisz biznes online pewnie wiesz, że zbieranie grupy subskrybentów, do których będziesz wysyłać swój newsletter, jest bardzo ważne i pomocne w dotarciu do grupy odbiorców i sprzedaży produktów lub usług, które oferujesz. Własna baza mailingowa jest bardzo cenna  – możesz szczegółowo śledzić działania swoich czytelników, masz do nich bezpośredni kontakt oraz bezpłatnie możesz im komunikować swoje nowe produkty i promocje. Ale zebranie jednej grupy czytelników i masowa wysyłka tego samego maila do wszystkich to nienajlepsza droga do skutecznej komunikacji. Warto poznać swoich subskrybentów, ich zainteresowania, działania, a następnie odpowiednio podzielić, czyli wykonać segmentację. Dlaczego warto segmentować czytelników? Szczegóły znajdziesz niżej.

W tym artykule dowiesz się:

Co to jest segmentacja odbiorców w newsletterze

Segmentacja czytelników newslettera to podział bazy subskrybentów na mniejsze grupy na podstawie różnych danych. Dzięki temu możemy efektywniej wykorzystywać newsletter do różnych celów. Można wydzielić adresy mailowe użytkowników, którzy przykładowo otwierają 30% wysłanych przez Ciebie wiadomości, albo mieszkają na terenie konkretnego kraju. Możesz też wydzielić grupę osób, którym wysłałaś/eś mailing, ale nie otworzyli wiadomości lub otworzyli, ale nie kliknęli w link. Za pomocą segmentacji możesz precyzyjnie adresować wysyłane maila oraz dokładniej personalizować odbiorcę.

Po co robić segmentację subskrybentów

Aby wysyłać ludziom to, na co czekają, na co są gotowi i na co odpowiednio zareagują. Wyobraźmy sobie sytuację bez segmentacji – Jeżeli wyślemy maila z ofertą sprzedaży użytkowniczce, która od 4 miesięcy nie otworzyła wiadomości od Ciebie, to prawdopodobnie wysyłane przez Ciebie treści nie są  już dla niej interesujące, więc bez sensu jest proponować sprzedaż. Ale jeśli wyślemy takiego samego maila do osoby, która otwiera powiedzmy 1/3 Twoich maili czy nawet wszystkie wiadomości, to prawdopodobnie tematyka Twojej działalności jest na uwadze tej osoby, interesuje ją, co dajesz i oferujesz i prędzej kupi Twój produkt.

Ciekawe, prawda? 🙂 Segmentacja naprawdę działa i warto ją wprowadzić w swoim newsletterze.

Jak zrobić segmentację czytelników?

Na początku zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć segmentacją maili i jakie kroki wykonasz po wykonaniu segmentacji. Segmentacja wpływa na dostarczalność maili. Odpowiednio segmentując czytelników newslettera możesz zwiększyć otwieralność maili i klikalność w linki.

Podstawowa segmentacja może polegać podziale subskrybentów na 3 grupy:

Grupa 1 – Osoby, które bardzo często odczytują Twoje maile i klikają w linki.

W zależności od wielkości Twojej bazy i tego jak bardzo chcesz wyselekcjonować subskrybentów, możesz wybrać osoby, które otwierają 30-50%  wiadomości od Ciebie i klikają w 20-40% linków.

Grupa 2 – Osoby, które w ogóle nie otwierają Twoich maili lub otwierają maksymalnie 5% wiadomości.

To grupa osób, do których zdecydowanie nie zalecam wysyłać wiadomości z ofertą. Takie osoby i tak już prawdopodobnie nie są zainteresowane tym, co oferujesz i nie będą chciały nic kupić, ewentualnie mogą się wypisać z Twojego newslettera lub zgłosić spam, co może negatywnie wpłynąć na wizerunek Twojego newslettera.

Osobom z tej grupy lepiej wysyłać maile z treścią, które mają szanse ich zainteresować. Może jakieś bardzo wartościowe treści, jakiś upominek zachęcający do ponownego zainteresowania się Twoją firmą.

Możesz też np. raz na pół roku robić kampanię przypominającą i czyszczącą odbiorców. Na czym polega taka kampania? Na wysyłce wiadomości, w której piszesz, że użytkownik zapisał się na Twój newsletter o takiej i takiej tematyce, że widzisz, że dawno Twoje maile nie były czytane i że jeśli chce w dalszym ciągu dostawać maile od Ciebie, to prosisz o kliknięcie w link, potwierdzający chęć otrzymywania newslettera. Ci, którzy nie klikną, zostają po np. 2 tygodniach usunięci z listy subskrybentów. Ja zwykle tworzę automatyzację i wszystko robi się samo. Ale o tym napiszę w innym poście 😉

Minimalistyczna opcja jest taka, że po prostu wysyłasz wiadomość na przykład pt. „Dawno Cię u nas nie było. Co u Ciebie słychać”, albo „Czy chcesz nadal otrzymywać wiadomości ode mnie?”  do osób z tego segmentu i jeśli przeczytają wiadomość to zwiększenie statystyk otwieralności maili spowoduje, że przeskoczą do segmentu wyżej, czyli do segmentu osób, które trochę czytają, trochę klikają, ale bez szału. A o tym segmencie przeczytaj poniżej.

 Grupa 3 – Osoby, które trochę czytają i klikają, ale bez szału.

Tę grupę możesz utworzyć na samym końcu. Ten segment obejmuje standardowych subskrybentów, czyli takich, którzy ani nie są Twoimi TOP fanami (czyt. tymi, którzy otwierają większość maili), ani nie są subskrybentami widmo (to Ci, którzy w ogóle nie otwierają Twoich wiadomości).

Możesz ich wyselekcjonować wybierając w opcjach „nie należą do segmentu Grupa1” i „nie należą do segmentu Grupa2” Dzięki temu zostaną tylko użytkownicy, którzy nie należą  ani do TOP fanów, ani do subskrybentów widmo.

O tych czytelników też warto dobrze dbać, wysyłać wiadomości wartościowe i starać się, aby przeszli piętro wyżej, czyli do TOP fanów, którzy chętnie otwierają większość maili i prawdopodobnie chętnie coś od Ciebie kupią J

Jak wykorzystać segmentację odbiorców?

Jeśli wykonanie segmentacji masz już za sobą, możesz teraz odpowiednio się komunikować z wybranymi grupami. Jakie masz opcje?

Nagradzanie – nagradzaj najbardziej aktywnych odbiorców, oferując im drobne bonusy za lojalność i super specjalne oferty w zamian za aktywność. Zmotywuje ich to do dalszej aktywności i czytania wiadomości od Ciebie.

Aktywuj – tych najmniej zaangażowanych, wysyłając coś, co gwarantuje, że nie ominą komunikatu od Ciebie. Podkreślaj, że brakuje Ci kontaktu z nimi. Podkreślaj co zyskają, zwiększając swoją aktywność.

Unikaj wysyłania dużej ilości maili do tych nieaktywnych, ponieważ nieotwarte maile i brak reakcji wpływa na Twoją reputację , a co za tym idzie, dostarczalność.

SPRAWDŹ TEŻ: 7 POMYSŁÓW JAK PRACOWAĆ SZYBCIEJ

Jak można jeszcze segmentować grupę odbiorców?

Podstawowa segmentacja polega na targetowaniu czytelników wg lojalności, czyli mówiąc prościej na podstawie ich aktywności. Możesz wydzielić osoby pod kątem zakupu danego produktu, zainteresowania danym tematem, płcią. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcesz osiągnąć.

Podobał Ci się ten post? Udostępnij go na swoim Facebooku lub prześlij znajomemu <3